رضا بردستانی:طبق یک سنت خوب و پسندیده، رهبر معظم انقلاب، آغازین روز سال را در جوار حرم رضوی (ع)     با سخنرانی برای مردمانی که روزهای ابتدایی سال و لحظات دوست داشتنی تحویل سال، در سایه سار ثامن الحجج(ع)برای بهره بردن از فضای  معنوی آن مکان مقدس گرد هم آمده اند، متبرک می سازند. این سخنرانی از ابعاد گوناگونی مورد توجه مجامع داخلی و خارجی، دولتمردان ایران زمین و تمامی کسانی است که مسائل ایران، خاورمیانه و جهان اسلام را به دقت مد نظر دارند. تا مدت ها این سخنان و ابعاد گسترده و اهداف عمیق و تبیین شده ی آن در کارگاه های سیاست روز جهان دست به دست در حال کنکاش و موشکافی است و این    بی انصافی است که خودمانی ها آن چنان که باید و شاید به این سخنان و جهاتی که لا به لای آن منظور و محفوظ است نداشته باشند.

حساسیت مجامع سیاسی بین المللی بر روی سخنرانی های حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی از یک سو و حساسیت ویژه بر سخنانی که روز نخست سال ایراد می شوند نشان از یک مهم تأثیر گذار دارد که باید بارها و بارها مورد بازبینی، بررسی و دقت نظر واقع شود. به طور کلی این سخنان را می توان به سه بخش عمده تقسیم نمود:

نخست: بررسی سال گذشته ی منتهی به نوروز سال جدید ، بازبینی اعمال و رفتار همه جانبه ی دولت، ملت و مجامعی که با این سرزمین به نوعی در ارتباطند. بررسی همه جانبه ی شعارها و دقت در درصدِ تحقق یافتگی شعار ها و وعده ها

دوّم: تبیین شعار سال جدید در تمامی ابعاد(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، هنری، جامعه شناختی و ...) این شعارها بخشی مربوط به نام گذاری انجام گرفته در متن پیام نوروزی همان سال و بخش هایی دیگری چون بازبینی اعمال و رفتار دولتمردان و واکنش های اجتماعی داخلی و خارجی و از این قبیل مسائل که به صورت گسترده ای مورد عنایت ویژه ی رهبر معظم انقلاب واقع می شود.

سوّم: بررسی مسائل سیاسی روز با نگاهی به رخدادهای سال گذشته و چشم انداز و افق پیش رو که در این بخش هشدار ها، نصایح و خط مشی هایی که توسط رهبری مشخص و تأکید می شوند بهترین و راهگشا ترین نقشه ی رهبردی است که به عنوان چراغ راه سیاست گذاران امور خارجی می تواتند راهگشا و نجات بخش باشد . با این مقدمه نگاهی می اندازیم به نگرانی هایی که در این سه بخش به صورتی آشکار مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است.

« در بخش اول مي توانم عرض كنم كه شعار سال 89 - يعنى «همت مضاعف و كار مضاعف» - در طول سال مورد توجه قرار گرفت و ملت ما در بخش هاى گوناگون توانستند حقيقتاً از خودشان يك همت والا و بلند نشان دهند و كارِ مضاعف انجام بگيرد. البته نتائج همت بلند و كار مضاعف در بلندمدت شناخته خواهد شد؛ اما در همين نگاه ابتدائى هم كه انسان نگاه مي كند به اوضاع سال 89 و آنچه كه مسئولان كشور انجام دادند و آنچه كه ملت عزيز ما در همراهى با مسئولان و خودشان آن را نشان دادند و به عرصه آوردند، نشانه‌هاى همت مضاعف و كار مضاعف را مى‌بيند. در بسيارى از عرصه‌ها اين معنا مشهود است.»

اگرچه شاخص رضایت رهبری در اجرا و تحقق بخیدن به شعار «همت مضاعف و کار مضاعف» تمامی ابعاد می باشد اما به عنوان نمونه و نماد بحث اساسی و تأثیر گذار «هدفمندی یارانه ها» بیشترین نگاه ها را به خود معطوف می دارد.شاخص هایی چون : علم و فنّاوری، عرصه های اقتصادی،مديريت مصرف منابع عمومى كشور، اشتغال و غیره نیز مد نظر معظم له بوده اند. در بخش علم و فنّاوری نگاه رهبری نگاه دقیقی است که ایشان سه محور مهم در جهش علمی را مؤثر و غیر قابل چشم پوشی معرفی می نمایند این سه محور اساسی عبارتند از :

-    جوان بودن دانشمندان با متوسط 35 سال سن که اعتماد به جوانان را رشد خواهد داد.

-    روحيه‌ى قوى، اعتماد به نفس بالا و خودباورى.

-    تشکیل زنجیره ی بسیار مهمِ ؛  علم، فناورى، توليد و تجارى‌سازى

در بخش هدفمندی که تمامی کارشناسان آن را طرحی اساسی و مفید و موفق دانسته اند رهبر معظم انقلاب کلیت انجام و مدیریت حاکم بر آن را خوب و رضایت بخش می دانند اما تأکید دارند دولتمردان و متخصّصین امور مربوط به هدفمندی یارانه ها بر بهبود انجام و رفع معایب احتمالی آن بیش از هر زمان دیگر بکوشند. اشتغال که یکی از مهم ترین و اساسی ترین بحث در هر سیستم حکومتی است یکی از نقاط حساس و مورد عنایت ویژه ی رهبری است که با اشاره ی دقیق و حکیمانه ی خود بر آن، دولت را متوجه بخشی می نمایند که می تواند به عنوان عاملی بازدارنده، روند حرکتی دیگر عرصه های فعالیت دولت را دچار خدشه و کندی نماید.

«در زمينه‌ى اشتغال، كارهاى خوبى انجام گرفته است. گزارش دولت مي گويد كه در سال 89 يك ميليون و ششصد هزار شغل ايجاد شده است؛ كه اگر اين گزارش دقيق باشد، معنايش اين است كه پانصد هزار شغل بيش از پيش‌بينى فراهم شده است. »

مدیریت مصرف منابع عمومی کشور، مواجهه ی هوشمندانه با بحث تحریم ها و تبدیل تهدید به فرصت، افزایش روند صعودی صادرات غیر نفتی و فاصله گرفتن از اقتصاد مبتنی بر درآمد های نفتی، از دیگر مواردی است که رهبر معظم انقلاب رضایت مندانه و حساس بر آنان اصرار و تأکید می ورزند رضایتمند بودن از مجموعه کارهایی که انجام گرفته است و حساس برای ادامه دار بودن روند اجرایی کارهای انجام شده، معظم له مجموعه ی سال 89 را این گونه جمعبندی می نمایند:

«به هر حال آنچه كه سال 89 براى ما مشخص كرده است، اين است كه بحمداللَّه اين سال به معناى واقعى كلمه، سال همت مضاعف و كار مضاعف بود. البته سال 89 خصوصيت ويژه‌اى ندارد؛ امسال هم، سال بعد هم، ده سال بعد هم، سال همت مضاعف و كار مضاعف است. ملت ايران و مسئولين در هر دوره‌اى بايستى همت بلند و همت مضاعف داشته باشند و كار مضاعف بكنند تا ما بتوانيم به آنجائى كه شايسته‌ى ملت ايران است، ان‌شاءاللَّه برسيم.»

    در بخش دوّم سخنان رهبر فرزانه ی انقلاب که اختصاص به تبیین شعار سال 1390 دارد افق روشنی ترسیم می شود که اینک و بعد از گذشت نیمی از سال ملاحظه می نماییم که شعار امسال چندان مورد عنایت و دغدغه ی دولتمردان و سیاست گذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نبوده است. دلایلی چون گرفتار نمودن خود در بازی های بی ثمر سیاسی، حواشی دنباله دار باقی مانده از سال 88، عدم درک صحیح از شعار مبنایی و اساسی «جهاد اقتصادی» و دیگر مسائل ریز و درشت باعث شده است رهبری را نسبت به عدم توجه به این شعار گلایه مند و حساس نماید به نحوی که در چندین سخنرانی دیگر به نحوی مغفول ماندن شعار سال 1390 در قالب نصیحت و ابراز نگرانی تکرار و گوشزد شد.

    مقام عظمای ولایت برای تحقق و تبیین دقیق شعار سال ، یعنی «جهاد اقتصادی» سرفصل هایی را در نظر می گیرند که تحول و جهش همه جانبه در آن ها را بسیار ضروری و مورد تأکید می دانند اما تحول در دیگر موارد را نیز یادآور می شوند:

-    تحول نظام ادارى

-    تحول آموزش و پرورش

-    جايگاه علوم انسانى در دانشگاه‌ها و در مراكز آموزش و تحقيق

-    فرهنگ عمومى

-    اخلاق جامعه


    رشد پرشتاب كشور به ميزان تعيين شده‌ى در برنامه‌ى پنجم يعنى حداقل رشد هشت درصد(8%) افق اقتصادی رهبر در تعیین این شعار برای سال 1390 می باشد.مواردی که در آن سخنرانی سخت مورد توجه و اشاره ی رهبر معظم انقلاب قرار گرفت شاخص هایی است که برای جهش اقتصادی و رشد و شکوفایی همه جانبه ی نظام و مملکت ، از نان شب واجب تر است این موارد بارها و در مقاطع مختلف گوشزد و یادآوری نیز شده است:

-    رشد و خیزش قابل توجه در بخش بهره وری(استفاده ی بهینه از امکانات کشور)

-    ارتقاء سهم بهره‌ورى در رشد اقتصادى كشور و همچنين كاهش فاصله‌ى درآمدى دهك هاى بالا و پائين جامعه

-    كاهش نرخ بيكارى و افزايش اشتغال در كشور

-    افزايش سرمايه‌گذارى بخش خصوصى و كمك به بخش خصوصى برای سرمایه گذاری در زمينه‌ى مسائل اقتصادى كشور .

-    ايجاد تعاونى‌ها

-    صرفه‌جوئى در مواد اساسى، از جمله صرفه‌جوئى در مصرف آب

-    مشاركت مستقيم مردم در امر اقتصاد

    این ها تنها بخش هایی از مواردی است که در انجام موفقیّت آمیز جهاد اقتصادی می تواند کاربرد داشته باشد و رهبری به آن اشاره ای گذرا می نمایند. در ادامه سخن از الزامات به میان می آید الزاماتی که در انجام این حرکت عظیم اقتصادی یعنی تحقق شعار «جهاد اقتصادی در سال 1390»مفید فایده خواهد بود. معظم له فهرستواره ای از این الزامات را بر می شمارند:

-    برخورداری از روحيه‌ى جهادى

-    استحكام معنويت و روح ايمان و تدين در جامعه

-    پرهیز از ابتلاء کشور به مسائل حاشیه ای

-    حفظ اتحاد و انسجام ملى


و

دو هشدار که در تمامی سال ها این هشدار تکرار می شود:

« البته من اين نكته را حتماً تذكر بدهم؛ گاهى اوقات اين شعارى كه ما براى سال اعلام مي كنيم، بعد ناگهان مى‌بينيم همه‌ى در و ديوارهاى تهران و شهرهاى ديگر پر شده از تابلو، كه اين شعار رويش نوشته شده. اين فايده‌اى ندارد. گاهى كارهاى پرهزينه‌اى انجام مي گيرد؛ چه لزومى دارد؟ آنچه كه من از مسئولين و از مردم عزيزمان توقع دارم، اين است كه اين شعار را بشنوند، باور كنند و دنبال كنند. تابلو كردن و در و ديوار را پر كردن و عكس زدن و اينها هيچ لزومى ندارد. اگر هزينه‌اى نداشته باشد، لزومى ندارد؛ اگر هزينه داشته باشد، اشكال هم دارد. هيچ لزومى ندارد كارهاى پرهزينه را انجام بدهند. البته محوريت اقتصاد كه من عرض كردم، به معناى غفلت از عرصه‌هاى ديگر تلقى نشود. در عرصه‌هاى ديگر، مخصوصاً در همان عرصه‌ى علم و فناورى، بايد به اين دانشمندان جوان كمك شود، به آنها اعتماد شود تا بتوانند كارهاى بزرگ را انجام دهند.»

    بخش سوم سخنرانی نوروزی رهبر فرزانه ی انقلاب به طور خاص مربوط می شود به مسائل روز جهانی به ویژه منطقه و جهان اسلام که در برگیرنده ی محور هایی حکیمانه است. حوادث مصر، تونس، ليبى، بحرين و یمن، تمامی حاصل نقش تأثیر گذار و غیر قابل انکاری است که ظهور انقلاب اسلامی ایران و صدور مفاهیم و ارزش های خاص آن به جهان این گونه پیامدها را که به آزادی مردم مسلمان و زجر کشیده ی آن کشور ها ختم خواهد شد در پی داشته است اما نکته ی مهم دو خصوصیتی است که رهبر معظم انقلاب در مورد خیزش های اسلامی منطقه بر آن دست می گذارند:

1-    حضور مردم

2-    سمت و سوی دینی داشتن این خیزش ها

    علت العلل برپایی و ظهور انقلاب های مردمی در منطقه ارتباطی مستقیم با «جریحه دار شدن غرور، عزّت و کرامت انسانی مردم به دست حاکمان ظالم» دارد که اگر به طور مصداقی با آن برخورد شود می توان به مواردی چون : بسته شدن مرز غزّه و کمک به محاصره مردم در غزّه، ایجاد دیوار فولادی در مرز غزّه اشاره نمود که به بهانه ی استفاده از مشوّق های غربی انجام شد در حالی که مسئولین ایرانی در برابر بدترین و شدیدترین تهدیدات غربی ها مقاومت نمودند و به حمایت خود از مردم غزّه و انتفاضه مردم لبنان و فلسطین ادامه دادند .

    ایران و دشمن شماره یک ایران در مواجهه با خیزش های اسلامی منطقه مواضعی کاملاً متناقض اتخاذ نمودند آمریکایی ها مواضعی چون؛ حمایت از دیکتاتور ها تا آخرین لحظه، حفظ شاکله ی نظام پس از رفتن دیکتاتورها ، تلاش برای مصادره انقلاب و نیز انجام تلاش هایی برای شبیه سازی ناموفق انقلاب ها در منطقه به ویژه ایران نمودند و در مقابل ایران با دفاع همه جانبه و هوشیارانه از حقوق ملّت های مسلمان و مظلوم و مقابله با مستکبران در هر جای عالم ، بهترین عمل ممکن را به انجام رسانیدند .

« در قضاياى منطقه، موضع نظام جمهورى اسلامى روشن است. موضع ما، دفاع از ملت ها و حقوق ملت هاست. ما با ملت هاى مسلمان و ملت هاى مظلوم در هر نقطه‌ى عالم موافقيم؛ با زورگويان و مستكبران و ديكتاتورها و خبيث ها و سلطه‌گران و غارتگران در هر نقطه‌ى دنيا مخالفيم؛ اين موضع ملت ايران و موضع نظام اسلامى است؛ اين موضع آشكار و عيان نظام جمهورى اسلامى است. سياست ها اين است، دل ها اين است، منطق ها و بيان ها هم اين است؛ هم از سوى ملت، هم از سوى مسئولين.»

    در نوروز 1390 رهبر فرزانه ی انقلاب پیروزی قطعی مسلمانان به پا خواسته را به صورتی قاطع پیش بینی می نمایند و تا هم اکنون مشاهده می نماییم که مردم مسلمان تونس، مصر، لیبی، یمن به این پیروزی نائل آمده اند و انشاء الله در بحرین نیز شاهد فروپاشی نظام زور و سلطه خواهیم بود.

«آنچه كه من به طور قاطع عرض ميكنم، اين است كه به توفيق پروردگار يك حركت جديدى در اين منطقه آغاز شده است. اين حركت، حركت ملتهاست؛ حركت امت اسلامى است؛ حركت با شعار اسلام است؛ حركت به سمت اهداف اسلامى است؛ نشان‌دهنده‌ى بيدارى عمومى ملتهاست و طبق وعده‌ى الهى، اين حركت قطعاً و يقيناً به پيروزى خواهد رسيد. ملت ايران سرافراز است، مفتخر است و خرسند است كه آغازكننده‌ى اين راه بوده است و ايستادگى و استقامت كرده است. نسل جوانِ امروز كه روى كار آمدند، انقلاب را نديدند؛ اما از انقلابيونِ آن روز اگر محكمتر نباشند، كمتر نيستند.»

    برچسب‌ها : جهاد اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف; اتحاد ملی و انسجام اسلامی; الگوی پیشرفت اسلامی‌ایرانی; عدالت اجتماعی; تحول ‌و ارتقاء‌ علوم‌ انسانی; مردمسالاری دینی; همت مضاعف و كار مضاعف; اقتدار علمی; پيشرفت‏ علمی و فناوری; تحريم اقتصادی; بیداری اسلامی; افكار عمومی;



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا